Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2009

Ο ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΑΝΔΡΙΤΣΙΟΣ

ΑΝΔΡΙΤΣΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
(ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ)

Ευρύκλεια Γκουντάρα Ανδρίτσιου σύζυγος Βάϊου. 19-6-2005


   Ο Στέφανος Ανδρίτσιος, που πήγε στην Αμερική, είχε παιδιά το Γιώργο Γκαραμπλή που είχε γυναίκα την Δημητρούλα, τον Θανάση και τον Βάϊο που είχε την Χρυσούλα Λουκανίκα. Έστελνε παράδες την γυναίκα του Σταυρούλα που είχε αδερφό τον Κώστα. Ο Κώστας όταν παντρεύτηκε έκανε κουμπάρα την αδερφή του Σταυρούλα και αυτόν τον κακοφάνηκε. Εγώ, έγραψε, είμαι στην ξενιτιά και σύ γίνεσαι κουμπάρα; Και από τότε δεν ματα ήρθε. Πρώτος είναι ο Γιώργος, ο Βάϊος και τελευταίος ο Θανάσης. Όταν έφυγε για Αμερική, ο Γιώργος ήταν μεγάλος σε ηλικία.
Έβγαλε μια πλάκα (δίσκο γραμμοφώνου) άκουσα και γω ότι ο Στέφανος έστειλε μια πλάκα απ’ την Αμερική την έβαναν στο γραμμόφωνο σ’ ένα καφενείο και την τσάκ’σαν, δεν την ήθελαν γιατί είχε τραγούδια καλά. Ήταν τραγουδιστής αριστούχος και την τσάκ’σαν την πλάκα από ζήλια. Μπορεί και να μην ήμουν εγώ τότε δεν την άκουσα τι έλεγε.


  Δαλδάς Γιώργος του Ιωάννου 3-7-2005: Γεννήθηκα το 1921 και θα ήμουν 6 ή7ή 8 χρονών όταν έφεραν την πλάκα του Στέφανου Ανδρίτσιου από Αμερική, την άκουσα στο καφενείο. Τότε ήταν του Ν. Καρακίτσου το καφενείο και από το σημερινό περίπτερο που είναι στην πλατεία του αγίου Νικολάου είχαν γέφυρα και πάαιναν στο καφενείο απάν’, και κατ’ ήταν το σπίτι. Ήταν περιφραγμένη η γέφυρα, πάαινε κόσμος. Είχαν γραμμόφωνα τότε όλα τα καφενεία. Εκεί ο Μιλτιάδης Μπαντάνης έπαιζε κλαρίνο, τον έφαγε η αλεπού το δάχλο, ήταν μέσα στουν κάτκα, την έπιασε και τουν έκοψε του δάχ'λο. « τέλος πάντων μου αχρήστευσε το χέρι, πάει και το όργανο χαμένο» έλεγε ο Μιλτιάδης.


Ανδρίτσιου Αικατερίνη του Αθανασίου- εγγονή του Στέφανου 19-1-2006 και 24-1-2006

   Η γιαγιά μου Σταυρούλα που πέθανε πριν τριάντα πέντε χρόνια, είχε άντρα τον Στέφανο Ανδρίτσιο, που την άφησε με τρία αγόρια μωρά και έφυγε στην Αμερική. Η γιαγιά μου τον περίμενε πάντα να 'ρθει αλλά δεν είχε κανένα νέο γι’ αυτόν. Στο σπίτι του Γιώργου Τσολάκη έμεινε κάποιος που ήταν στην Αμερική, και τώρα τελευταία την βοήθησα και πήγαμε στο σπίτι του και ο Γιώργος εξαναγκάστηκε και είπε αυτά που γνώριζε: «Μην περιμένεις να 'ρθει έχει οικογένεια αυτός». Και έλεγε η γιαγιά: «μην ξανα μου αναφέρετε γι' αυτόν τον ρεμπεσκέ». Πέθανε χωρίς να παντρευτεί και στο περίμενε. Ήταν τραγουδιστής ο Στέφανος, τον πατέρα μου τον έλεγαν Θανάση αδερφός του Βάϊου και του Γιώργου. Η γιαγιά μου Σταυρούλα ήταν το γένος Καραμπέτσιου και ο Στέφανος ήταν σώγαμπρος στον Καραμπέτσιο. Μάλλον βρήκε πιο καλή κατάσταση εκεί αλλά δεν έστειλε στην γυναίκα του και στα τρία παιδιά ούτε δολάριο. Ο πατέρας μου Αθανάσιος πέθανε το 1989 σε ηλικία 72 χρονών οπότε γεννήθηκε το 1917. Ο Στέφανος άφησε έγκυο την Σταυρούλα στον πατέρα μου και έφυγε για Αμερική. Όχι μόνο δεν έστειλε ούτε δολάριο, αλλά δεν έδωσε ούτε σημείο ζωής. Η Σταυρούλα είχε δυο αδέρφια, τον Κώστα που παντρεύτηκε και πέθανε η γυναίκα του και δεν ξαναπαντρεύτηκε και τον Βασίλη που δεν παντρεύτηκε λόγω του ότι είχε ένα πρόβλημα στη μέση όταν ακόμα ήταν στρατιώτης. Είναι αλήθεια ότι έβγαλε δίσκο και τον έστειλε στο χωριό, αυτό το γνωρίζει και η μάνα μου.
Ν.Τ. Ο Στέφανος Ανδρίτσιος πήγε στην Αμερική το 1916 ή 1917 σύμφωνα από αυτά που μας είπε η εγγονή του Ακατερίνη. Πήγε σε ένα πλούσιο μέρος και ξέχασε την φτώχια της οικογένειάς του, γιαυτό και η γυναίκα του για τον ρεμπεσκέ άντρα της και αφού έμαθε ότι είχε οικογένεια και ότι δεν θα έρθει είπε: «Να μην βρεθεί χώμα που να τον σκεπάσει». Εμείς περιμένουμε νέα από τα εγγόνια του που μένουν στην Αμερική, μπορεί και να μετάνοιωσε, όλα γίνονται στους ανθρώπους.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΑΛΔΑΣ 3-7-2005
ΕΥΡΥΚΛΕΙΑ ΠΛΑΤΣΑ 3-7-2005

ΤΡΑΓΟΥΔΙ: ΣΤΑ ΞΕΝΑ

Ευρύκλεια:
Εδώ στα ξένα γλυκεία μου μάνα,
εδώ στα ξένα που γυρνώ
τις έμορφες παρακοιτώ.
Κι ούλα τα.. γλυκιά μου μάνα
κι ούλα τα κορίτσια τα είδα
μι τα νάζια μι τα χάδια.
Μια μικρή με τα γαλάζια
να μεγαλώσει καρτερώ.
Μια μικρή γαλαζοφορεμένη
την καρδιά μου έχει καμένη.
-Στου χουρό που θα χορέψει
σύρε πιάσ’ την απ’ το χέρι
κι αν ιδείς να κοκκινίσει
πάλι εσένα θα τηρήσει
κι αν ιδείς να πάρει πέτρα
άσε το χορό και φεύγα.

Γιώργος: αυτό ήταν σε πλάκα παλαιά.