Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2009

ΠΑΠΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ- ΓΕΝΝΗΣΗ-ΓΕΝΙΚΑ


Ο ΕΥΕΡΓΕΤΗΣ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΠΑΠΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ




 
   Τα τελευταία χρόνια 19ος και 20ος στο χωριό μας γεννήθηκαν δυο αξιόλογοι άνθρωποι: «Ο ΓΙΑΤΡΟΣ ΤΟΥ ΧΩΡΓΙΟΥ ΜΑΣ» όπως τον αποκαλεί στο τετράδιό του ο χωριανός μας και ο πρώτος που έγραψε για τον γιατρό Γρηγόρη Παπαλεξανδρή Βάιος Μπεϊνάς και ο αγωνιστής της δημοκρατίας και βοηθός των φτωχών ανθρώπων και όλων ανεξαιρέτως των συγχωριανών του, Γιάννης Γάλλος. Η έρευνα για την ζωή και τη δράση των Μεγάλων αυτών ανθρώπων συνεχίζεται ενώ παράλληλα θα γράφονται αρχίζοντας από τον Γρηγόρη Παπαλεξανδρή που έζησε πολύ πιο πριν από τον Γιάννη Γάλλο.
    Στις 16 – 7 - 1995 επισκέφτηκα στην Σωτηρίτσα τον Βάιο Μπεϊνά και είδα ότι ήταν ο πρώτος που έγραψε για τον Γρηγόρη Παπαλεξανδρή. Λίγα από το τετράδιό του διάβασε εκείνο το βράδυ και αργότερα το ίδιο τετράδιο βρέθηκε στο σπίτι του καθηγητή Βασιλείου Κορδίλα, για να το χρησιμοποιήσει και να γράψει για τον Γρηγόρη Παπαλεξανδρή. Αντίγραφα των τετραδίων μου δόθηκαν από τη σύζυγο και τα παιδιά του καθηγητή μου από την εποχή που πήγαινα στο γυμνάσιο Αγιάς το 1966 που ήταν και η χρονιά που πρωτοδιορίστηκε.
Η αλήθεια είναι ότι επικρατούσε κάποια μυστικότητα απ’ όλους τους χωριανούς για την δολοφονία του γιατρού και το όνομά του μέχρι τώρα τελευταία προφερόταν λίγο και από λίγους, και αυτοί έλεγαν ότι: Ήταν δεξιός γι’ αυτό τον σκότωσαν η ήταν ιταλόφιλος, η γερμανόφιλος η ήταν με τον Ζέρβα και άλλα εκτός από την αλήθεια, που μπορεί και οι ίδιοι να μην την γνώριζαν. Έχοντας ένα μαγνητόφωνο μαζί μου στις 16-6-1995 βρέθηκα στην πλατεία του Αγίου Νικολάου όπου ήταν συγκεντρωμένοι πολλοί ηλικιωμένοι και είπαμε ότι θα γράψουμε ορισμένα πράγματα για την ιστορία του χωριού μας. Είπαμε αρκετά και όταν φθάσαμε στο όνομα του Παπαλεξανδρή Γρηγόρη, πήρε το λόγο ο Ράπτης Μιλτιάδης, σχεδόν ο πιο νέος τότε της παρέας των ηλικιωμένων:



Ο Μιλτιάδης Ράπτης του Δημητρίου στις 16- 6-1995  είπε:


« ……Ο γιατρός σκοτώθηκε επί Γερμανών και έμεινε στο σπίτι που έχει ο Γρηγόρης Ασμίνης. Τζάμπα τον σκότωσαν. Αυτός ήταν ο πρώτος επαναστάτης που μόλις ήρθε ο κατακτητής πήρε τα μπαούλα και έφυγε. Κανένας δεν ήταν με τους Γερμανούς. …..»
   Ακούγοντας για πρώτη φορά αυτά τα λόγια του Μιλτιάδη και μπροστά σε τόσο κόσμο είπα μέσα μου: Να είναι ψέματα όλα αυτά που κυκλοφόρησαν για τον γιατρό Παπαλεξανδρή; Τότε θυμήθηκα και τα λόγια του παππού μου, του Βασίλη Τσιντσιράκου που μου έλεγε: «Είχαμε και μεις εδώ έναν καλό άνθρωπο και τον σκότωσαν, είχαμε τον γιατρό Παπαλεξανδρή που έσωσε την γιαγιά σου και χωρίς να έχουμε χρήματα ούτε τα φάρμακα να πληρώσουμε, τα χρωστούσαμε κι αυτά.»


Ο Καλαθάς Γεώργιος 14-7-95 και 17-7 95 είπε:



« …. Ο πρόεδρος πήγε στην Παλιουριά όταν ήρθαν οι Γερμανοί, Πήγαν αντάρτες και του είπαν να φύγει κι έφυγε. Όταν κάηκαν τα σπίτια, έλεγαν από την τοπική (οργάνωση), ότι, τάχα, είπε ο Γιατρός ότι δεν έκανε καλά η οργάνωση που είπε τον κόσμο να φύγουν από τα σπίτια, τον κατηγόρησαν ότι είπε αυτό και σε δύο τρεις μέρες τον σκότωσαν αλλά δεν μαρτυρούσαν ότι τον σκότωσαν. Εγώ ήρθα νωρίτερα απ΄ το γιατρό, μετά το κάψιμο ήρθε και ο Γιατρός Παπαλεξανδρής στο χωριό, δεν τον σκότωσαν όμως οι αντάρτες …….»
«….. Δεν ήταν ούτε φιλοιταλός ούτε φιλογερμανός, τότε ήταν όλοι σχεδόν φιλοδεξιοί. Τότε το ΚΚΕ δεν το ήξερε εδώ ο κόσμος και αν το ήξεραν λίγοι το ήξεραν. Δεξιός ήταν και ο Βενιζέλος αλλά είχε συστήματα δημοκρατικά. Ο Ηρακλείδης ήταν στον Βενιζέλο και ο Παπαλεξανδρής με το Βενιζέλο. Με τον Βενιζέλο ήταν οι Γαλλαί: Γιάννης, Κλεάνθης, Βασίλης και του Στέφανου Γάλλου ο πατέρας και παππούς με τον Βενιζέλο, όλοι δημοκράτες ήταν, ο Κορδίλας δεν ήταν με τον Βενιζέλο, αυτοί ήταν μαγαζάτορες την εποχή 1930-1936 ……»

Ο Βάιος Μπεϊνάς στις 16-7- 95 σελ αρχ. 125-134 είπε:

«….. Ο Γρηγόρης και ο Βασίλης Παπαλεξανδρής πήγαν και έμαθαν στην Σιάτιστα γράμματα, ήταν δάσκαλοι, αλλά ο Γρηγόρης έγινε και γιατρός αφού έκανε ειδική εκπαίδευση στην Σιάτιστα. Το 1880 ή 81 γεννήθηκε ο γιατρός Παπαλεξανδρής ήταν συνομήλικος με τον βουλευτή Αγιάς Ηρακλείδη Δημήτρη. Πρώτος δάσκαλος στο χωριό μας ήταν ο Ζαχρανής από την Ρέτσιανη…. .»

Ο Βασίλης Κορδίλας στο τετράδιο 2 σελ.. 4 (53) του αρχείου του, γράφει:


«….. Ο γιατρός Γρηγόρης Παπαλεξανδρής του Αλεξάνδρου γεννήθηκε το 1879 και τον δολοφόνησαν στις 23 Οκτωβρίου 1943, όταν την πατρίδα μας, την Ελλάδα, σκέπαζε η βαριά και ανίερη και βδελυρή μπότα του ιταλογερμανού κατακτητή που σιγά-σιγά κατέρρεε και αποδυναμωνόταν, κάτω από τα σφυροκοπήματα των συμμαχικών δυνάμεων (Η.Π.Α, Αγγλίας, Ρωσίας, Γαλλίας κ.λ.π.) αλλά και τη δυνατή δράση των ελληνικών αντιστασιακών οργανώσεων, όπως του Ε.Α.Μ, του Ε.Λ.Α.Σ, του Ε.Δ.Ε.Σ και πλήθους άλλων………….»

Η Ελένη Ασμίνη – Σύζ. Στεφ. Βούρτουρα 22-7-2005  είπε:


«….. . ..Πέρασε κάποτε από δω ο Βασίλης Κορδίλας και μου είπε ότι πήγε και βρήκε τον Στέφανο Πατσιαβούρα. Τι να κάνεις εκεί, έλα να στα πω εγώ που τα ξέρω ούλα. Μου τα ’πε λέει ο Στέφανος Πατσιαβούρας, α, ρε, του λέω, εγώ τον έζησα τον γιατρό τον Παπαλεξανδρή, ο Πατσιαβούρας τι ξέρει; ο γιατρός δεν έφευγε από το σπίτι μας. ……»
«….. Ο γιατρός πρώτα ήταν δάσκαλος, παντρεύτηκε και πήρε την Χαρίκλεια, αδερφή του Χαράλαμπου Γάλλου, δεν του άρεσε δάσκαλος και σηκώθηκε και πήγε στη Τσαριτσάνη που είχε σχολείο.
Ν.Τ. Άλλος λέει ότι πήγε στην Σιάτιστα.
Όχι, λάθος, μας τά 'λεγε η μανιά μου, που ήταν αδερφή του, δεν ήξερε κανένας ούτε η γυναίκα του ούτε τα κουρίτσια, μόνο ο παππούς ο Μήτσιος ο Ντάμπος και τον άφησε να παρακοιτάει και να βοηθάει την οικογένειά του, δύο χρόνια είχε που σπούδαζε γιατρός. Έγινε γιατρός γιατί του άρεσε να σών’ τον κόσμο, κι αν κάποιος ήταν άρρωστος πολύ, ξημέρωνε εκεί στο σπίτι του να τον παρακολουθεί, και κάθε μέρα με το μπαστούν’ και το αριπούμπλικο πήγαινε και περνούσε από κάθε σπίτι που είχε ασθενή, σ’ όλο το χωριό. Παράδες δεν έδωνε κανένας ντηπ, πάντρεψε την Ευρύκλεια και δεν είχε χρήματα να δώσει στον Γιάννη Κορδίλα, τρόμαξε να τα ξεπληρώσ’ και χρεώθηκε από τους Μασουραίους, από τον Στέφανο. Πέθανε και ακόμα τον χρωστούν…..»
Ο Τσιμπίδας Βασίλειος 24-12-2005 είπε:
«…… Ήταν τότε ένας καπετάνιος πάνω στο Κομμένο Αυλάκι μ’ έναν λόχο αντάρτες και τους λέει: Για κοιταχτείτε είστε όλοι εδώ μαζεμένοι; ναι λένε ήμαστε. Ήρθε μια εντολή να πάρουμε τον γιατρό Παπαλεξανδρή και να τον σκοτώσουμε, όσοι θέλ’τε να τον σκοτώσουμε να μείνετε εδώ και οι άλλοι απ’ το άλλο μέρος. Α, ρε και σαν πετιούνται όλοι μαζί κι λέν,.
- Ποιον γιατρό να σκοτώσουμε; επειδή λεν τα τέρατα και τα χαμένα σκλιά της Αθανάτης; αυτοί θέλουν να τον σκοτώσουν. Κι αυτοί ήταν οι ………. και κάτι τέτοιοι που τον είχαν μανία………»

Χαπίτας Γεώργιος του Βασιλείου 6- 3-2005

«……..Μια μέρα των Χριστουγέννων μ’ έδωκε μισό κατσίκι και το πήγα σε μια χήρα με τρία κορίτσια που ήταν φτωχοί, εκεί πάνω από το σπίτι του Χρήστου του Αρβανίτη (Ζήση). Το αγόρασε από το χασάπικο που ήταν κάτω στα μαγαζιά, στη μουριά του Γάλλου. Ήμουν δεκατρία με δεκατέσσερα χρονών, γεννήθηκα το 1922. (Ν.Τ. Ήταν η οικογένεια Κωνσταντίνου με τρία κορίτσια και ένα αγόρι – ορφανή από πατέρα.) …..»

Οι οργανωτές του Ε.Α.Μ.- ΕΛΑΣ στη Μελιβοία επί Ιταλών.
Ο Μπουζούκης Αλέξης του Γεωργίου 04-02-2006
















« ….Οι οργανωτές του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ πρωτοήρθαν από την Σελίτσιανη στο χωριό μας. Ο Κλαδευτής, ο Παλιούρας ο γιατρός, ο Χατζηευθυμίου που ήταν από την Αγιά και τον σκότωσαν οι Ιταλοί και συνδέονταν με την Λάρισα, αυτός ξεσήκωνε τον κόσμο να βγουν στα βουνά, ο Παπαγιάννης απ’ τη Σκήτη, αυτοί ήταν οι οργανωτές, εδώ, στην επαρχία Αγιάς, αυτοί οργάνωσαν στην Αγιά το κίνημα. Ο γιατρός Παλιούρας ήταν από την Σελίτσιανη, ήρθε εδώ και οργάνωσε πρώτα: τον Κλεάνθη Ευθυμιάδη, Στέφανο Ζήση και είχαν και τον Ζιάκα αλλά επειδή ο Ζιάκας δεν ήταν καλό στοιχείο, ήταν βάρβαρος, χτυπούσε, δεν τον είχαν σε καλό μάτι γιατί το κόμμα τότε ήθελε αγαπητούς στους ανθρώπους, απλούς, είχαν πολιτική καλή οι ΕΛΑΣίτες και το ΕΑΜ. Πολύ καλός ήταν ο Κλεάνθης Ευθυμιάδης που είχε τελειώσει το σχολαρχείο και ήξερε γράμματα. Όταν πρωτοήρθε ο Παλιούρας στο χωριό πήγε πρώτα στο σπίτι του γιατρού. Ο γιατρός ενθουσιάστηκε, ήταν και οι Παπαγγελήδες μαζί του και ένας απ’ αυτούς ήταν γεωπόνος, επιστήμων που είχαν γαμπρό τον Χατζηευθυμίου, που παράτησαν τα μαγαζιά και ήταν και αυτοί στον ΕΛΑΣ κοντά στον Παλιούρα. Κατέβηκαν ύστερα εδώ στον αϊνικόλα, στην πλατεία και έψαλαν τον Εθνικό Ύμνο και αντάρτικα τραγούδια. Ο γιατρός Παπαλεξανδρής ενθουσιάστηκε τόσο, που τον φαίνονταν ότι ήθελε να τους αγκαλιάσει, τόσο πολύ ενθουσιάστηκε.
Ν.Τ. Α, ήσουν και συ, εκεί μπαρμπαλέξη;
Αλέξης: Ε, αν’ δεν ήμουν εκεί, πώς στα λέω αυτά; Μίλησε ο Παπαγγελής, ήταν και ο Κατσαρός εκεί με μια ομάδα αντάρτες, μια διμοιρία 13-14 άτομα και έψαλαν τον Εθνικό Ύμνο και τον Αντάρτικο Ύμνο. Οι Ιταλοί ήταν κάτω στον Αγιόκαμπο και απ’ τον φόβο έφτιαξαν συρματοπλέγματα και δεν έβγαιναν ντιπ όξου, ήταν ελεύθερη Ελλάδα εδώ τότε με τους Ιταλούς, δεν έβγαιναν έξω ακόμα και στην Αγιά, εκεί στο παζάρι είχαν συρματοπλέγματα.
Ενθουσιάστηκε πολύ ο γιατρός Παπαλεξανδρής και τραγουδούσαν το «εμπρός ΕΛΑΣ για την Ελλάδα» και άλλα επαναστατικά, ήταν πατριώτης ο γιατρός, ενθουσιάστηκε πολύ, τραγούδια για την Λευτεριά έλεγαν. Οι Παπαγγελαί ήταν πολλά αδέρφια, τον Χατζηευθυμίου τον είχαν γαμπρό. Όσο πάαινε οργανώνονταν καλά, η επιτροπή από την Λάρισα είχε πολύ καλή πολιτική, είχαν στελέχη καλά που ξεσήκωναν τον κόσμο. Είπαν στην ομιλία: τότε που ήταν ο Δράμαλης στην Πελοπόννησο απ‘ άκρη σε άκρη κάηκε όλη, θα έχουμε και θυσίες μην το παραπαίρνεται αν μας κάψουν, Λευτεριά η Θάνατος!! Αν έχουμε εμείς λευτεριά την έχουμε γιατί πάλεψαν στην Πελοπόννησο, παρ όλο που ήταν καμένα απ’ άκρον σε άκρον. Ήταν τότε τρεις κατηγορίες:
Πρώτη, οι γνωμικοί που έλεγαν να μην κάνουμε τίποτα, θα μας κάψουν, θα μας καταστρέψουν.
Δεύτερη, οι κοτζαμπάσηδες υποτακτικοί.
Τρίτη, οι Κολοκοτρωναί που ήταν για αγώνα.
Ο Κλεάνθης Γάλλος έλεγε: βρε παιδιά αν πρόκειται να μας κάψουν, να χέσουμε μέσα στον αγώνα….
Ε, δεν γίνεται αλλιώς, θα έχουμε και θυσίες, αλλιώς ας σκύψουμε το κεφάλι μας και ας μας πάρουν να δουλεύουμε στα εργοστάσια τους, με την επανάσταση θα έχουμε και θυσίες. Στην οργάνωση ήταν λίγοι μπροστά.
Πρώτος ο Κλεάνθης Ευθυμιάδης, Στέφανος Ζήσης, Βασίλης Ευθυμίου του Σταύρου, Γ. Καλαθάς, Μασούρας Γεώργιος, Ζιάκας Β.
Πρώτα ήμουν εδώ στο Ε.Α.Μ. και το 1944 πήγα στην Πολιτοφυλακή. Οι παππούδες γράφονταν στην Αλληλεγγύη, οι νέοι στο εφεδρικό ΕΛΑΣ ή ΕΠΟΝ. Ήταν και ο Γιώργος Ευθυμιάδης στην Νεολαία, υπεύθυνος απ’ την αρχή. Στο εφεδρικό ΕΛΑΣ ήταν ο Γιάννης Παπαστέφανος που ήταν λοχίας στον στρατό, αργότερα έγινε πλατιά η οργάνωση……»
Ν. Τ.: Πολλά και με μεγάλες λεπτομέρειες είπε ο Αλέξης Μπουζούκης για πιο λόγο; διότι:
«……ήμουν γερός μαθητής. Διέθεσα όμως την γνώση και την θύμηση στα χαρτιά, που παίζαμε ξερή και στην τελευταία «φυλλωσιά» θα σ’ έλεγα τι χαρτιά έχεις απανηθές, τόσο μνήμη είχα. Ήμουν, εδώ, στα καφενεία, γεννήθηκα το 1913…….»

Ν.Τ. Το παρακάτω βίντεο στο οποίο ομιλεί ο Μιλτιάδης Ευθυμιάδης του Κίμωνα τραβήχτηκε στο σπίτι του Μιλτιάδη στις είκοσι (20) Νοέμβρη του 2011. Ο Μιλτιάδης ομιλεί για το ποιοι και γιατί κρέμασαν τον Κώστα Γραμμένο στην παλιά εκκλησία της Αγίας Παρασκευής με σκοπό να του αποσπάσουν ομολογία για να κατηγορήσουν τον βοηθό τους, γιατί περί βοηθού τους και υπαλλήλου τους πρόκειται, τον γιατρό τους Γρηγόρη Παπαλεξανδρή. Ο Κώστας Γραμμένος ήταν γαμπρός του γιατρού στην κόρη του Ελένη, αλλά λόγω προβλημάτων υγείας της Ελένης χώρισαν. Πρέπει να ξέρετε όμως ότι μέχρι τώρα δεν ακούστηκε καμία κατηγορία του Κώστα εναντίον του γιατρού.

   Οι «κύριοι» που τον κρέμασαν είχαν απωθημένα εναντίον του γιατρού και καλυμμένοι από την κομματική τους ιδιότητα και το μπάχαλο με τους Γερμανούς έκαναν το έγκλημα. Αργότερα ήρθαν για ανακρίσεις οι αρχηγοί του ΕΑΜ από τον Κίσσαβο και τους πέταξαν από τα όργανα του κόμματος και από τα πόστα που είχαν στην οργάνωση του ΕΑΜ.
   Εκεί που λέει για τα παιδιά του γιατρού, εννοεί τους φίλους και υποστηριχτές του γιατρού που μάλωναν αυτούς που έκρυψαν τα όπλα στην περιοχή μας, αυτά που πήραν από τους Ιταλούς και είχαν ως αποτέλεσμα να κάψουν οι Γερμανοί τα σπίτια στην Μελίβοια.
   Λίγο πιο κάτω στο βίντεο ο Μιλτιάδης αναφέρει για κάποιον χωριανό μας, που ασφαλώς και δεν γράφουμε, αυτή την ώρα, το όνομά του, αλλά αυτό που έκανε, δεν ήταν το πρώτο, έκανε και άλλα πολλά, και τραβήχτηκαν πολλοί στα βουνά για ανακρίσεις και μάλλον και σκότωσαν και πολλούς. Σ’ αυτή την περίπτωση ο λογικός Κίμωνας έσωσε ολόκληρη οικογένεια από την καταστροφή.








ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ....